Saltar al contenido

T3. Les xarxes i les seves característiques. Connectivitat

Objectius

  • Definir el concepte de xarxa.
  • Introduir-se breument en la història de les xarxes.
  • Funcionament de les xarxes amb cable.
  • Funcionament de les xarxes sense cable.
  • Principals característiques de les xarxes.
  • Entendre i conèixer les utilitats de les xarxes.
  • Connectivitat amb cable i sense cable.

Continguts

Conceptes:

  • Xarxes: tipologia, història, tipus i utilitats.
  • Connectivitat amb cable i sense cable.

Procediments:

  • Introducció del concepte de xarxa, què són, com han evolucionat, com són i per a què serveixen.
  • Classificació de la tecnologia de connectivitat amb cable i sense cable. Principals diferències i utilitats .

Proposta d’activitats

  • Es tracta d’un tema molt teòric, el qual el professorat pot introduir-lo mitjançant una presentació dels principals continguts a tractar.
  • Es pot convidar a l’alumnat a explorar la xarxa existent al centre i a compartir les característiques de la xarxa de la seva llar.
  • Es parlarà de la tecnologia de connectivitat amb cable (xarxes, perifèrics, ADSL, encaminadors -routers-) i sense cable (Wi-Fi, tecnologia Bluetooth, infrarrojos, GSM, 3G, 4G, NFC), tot comentant les principals diferències i utilitats .
  • També els pot resultar útil que aprenguin a fer sevir la funció Compartir la connexió del mòbil, per tal de connectar-se a Internet mitjançant el mòbil d’un altre ususari, o a l’inrevés.

Activitats d’ampliació

  • Si l’equipament del centre ens ho permet podem connectar ordinadors a xarxes amb cable i sense cable i comentar les principals diferències.
  • L’alumnat pot fer una cerca de recursos en línia que parlin de les principals característiques de les xarxes i, posteriorment, presentar els resultats de la cerca als seus companys i companyes.
  • L’alumnat pot experimentar amb algunes tecnologies de connectivitat, per exemples intercanviant-se documents mitjançant la tecnologia Bluetooth present en els seus telèfons mòbils.
  • També se’ls pot explicar el tema dels escriptoris en línia, a través, per exemple, del Teamviewer, que permet que algú es connecti a l’ordinador de l’altre. És un sistema molt útil i emprat per a solucionar problemes en remot. Es podria fer una demostració des d’un ordinador a un altre, per tal que vegin, ni que sigui per sobre, com funciona.(NOU!)
  • Una altra utilitat que tenen és la possiblitat de organitzar videoconferències. Hi ha aplicacions que només requereixen d’una connexió a Internet (no com l’Skipe, on un cal tenir l’aplicació descarregada i un compte creat). També ofereixen la possibilitat d’emetre imatges en directe: si gravem una conferència, un esdeveniment… podem compartir amb altres usuaris en temps real allò que està passant.Podem fer servir l’aplicació Jitsi Meet.(Nou!)

Suggeriments

  • En referència a la part de xarxes, es tracta d’un tema teòric que comporta certa dificultat. És important que el professorat faci servir un llenguatge senzill per tal que l’alumnat pugui entendre els diferents conceptes.

Recursos

  • Els escriptoris en línia: http://www.clasesdeperiodismo.com/2012/10/11/8-herramientas-para-compartir-escritorios-a-distancia/